Asiakastarina

Seger Oy


Öljytön Irmco metallinmuovausaine mahdollisti alumiinisten auton rungon osien valmistamisen, vaikka vetomuokkaus-simulaation mukaan osan niistä piti olla periaatteessa mahdottomia toteuttaa.

Öljytön Irmco metallinmuovausaine mahdollisti alumiinisten auton rungon osien valmistamisen, vaikka vetomuokkaus-simulaation mukaan osan niistä piti olla periaatteessa mahdottomia toteuttaa.

Vihreitä auton osia

Vaatimus autojen polttoainekulutuksen ja hiilijalanjäljen radikaalista pienentämisestä asetti Uudessakaupungissa sijaitsevan ohutlevytuotteiden alihankkijan Seger Oy:n uuden haasteen eteen: uusi materiaali ja valmistusmenetelmä oli otettava haltuun.

Muovausta kapeikossa

Monipuolinen materiaaliosaaminen on ollut yksi suurimpia vahvuuksia Seger Oy:n menestyksen takana. Kolmisen vuotta sitten se joutui jälleen testiin, kun silloin käynnistyi projekti autovalmistajan auton rungon alumiinikomponenttien valmistamisesta.

“Tuotteissa käytettävä AlMg3,5Mn-alumiini on erittäin haasteellista muovattavaa. Tämä materiaali vaatii melko paljon voimaa sekä sen plastisen muodonmuutoksen ja murtumispisteen välinen alue on hyvin kapea”, tekninen johtaja Mauno Suominen kuvaa.

Haastetta lähdettiin ratkaisemaan yhteistyössä muun muassa Segerin tytäryhtiön Seger Automation Oy:n kanssa, joka on erikoistunut työkaluvalmistukseen.

Laatupäällikkö Jyrki Leino (vas.) ja tekninen johtaja Mauno Suominen ovat tyytyväisiä öljyttömään Irmco metallinmuovausaineeseen alumiinisten auton korin vahvikeosien valmistuksessa, joiden vuosivolyymi yli kymmenentuhatta kappaletta.

Laatupäällikkö Jyrki Leino (vas.) ja tekninen johtaja Mauno Suominen ovat tyytyväisiä öljyttömään Irmco metallinmuovausaineeseen alumiinisten auton korin vahvikeosien valmistuksessa, joiden vuosivolyymi yli kymmenentuhatta kappaletta.

“Valmistusmenetelmäksi valikoitui vetomuovaus. Lisähaasteena tuotteet haluttiin saada asennusvalmiina suoraan puristimilta. Aihiot päätettiinkin leikata muotoonsa levytyökeskuksella tai laserilla, jolloin vetomuovauksen jälkeen työkappaletta ei tarvitse enää rajata” laatupäällikkö Jyrki Leino havainnollistaa

Fysiikan lakien uhmausta

“Tuotteiden vetomuokkauksista tehtiin aluksi simulaatiot ja ne osoittivat, että osa niistä on periaatteessa lähes mahdottomia toteuttaa. Tällöin lähdimme kartoittamaan tehokasta voiteluainetta puristintyökalujen voiteluun. Olimme kuulleet, että öljytöntä Irmcoa käytetään menestyksekkäästi autoteollisuudessa mm. Toyotan toimesta ja halusimme päästä testaamaan teknologiaa”, Leino kertoo.

“Vossilta tultiin välittömästi yhteydenoton jälkeen paikan päälle kartoittamaan haastetta sekä tarjottiin ilmaisia testejä. Saimme hyvin nopeasti näytöt siitä, mihin aine pystyy ja onnistuimme valmistamaan pienien työkaluteknisten muutoksien jälkeen myös ne kaikkein haastavimmat kappaleet”, hän jatkaa.

Öljyttömän Irmco metallinmuovausaineen suorituskyky perustuu siihen, että sen viskositeetti kasvaa lämmön vaikutuksesta toisin kuin öljyn. Tämä mahdollistaa varsin poikkeukselliset muovausominaisuudet. Lisäksi Irmco jäähdyttää tehokkaasti työkaluja, koska siinä oleva vesi sitoo haihtuessaan prosessissa muodostuvan lämmön ja tällöin myös työkappale jää kuivaksi.

Vihreää ja työturvalista valmistusta

Öljytön Irmco voiteluteknologia on myös vaaraton ihmisille ja ympäristölle. “Asiakkaamme ovat yhä kiinnostuneempia siitä, kuinka työturvallisuutemme on hoidettu sekä miten ympäristön kuormituksemme on pyritty minimoimaan. Irmco edesauttaa näitä molempia”, Leino päättää.

Jaa sivu:
Contact us

 

SALES
+358 (0)10 8200 500

Offer request

MAINTENANCE
+358 (0)10 8200 530

Service order

SPARE PARTS
+358 (0)10 8200 540

Spare parts order