Suurten ja muodoiltaan moninaisten kappaleiden mittaaminen perinteisin menetelmin on hankalaa hommaa. Työt Componentalla Iisalmessa helpottuivat merkittävästi, kun mittaustöissä siirryttiin langattomaan Metronor 3D-kameramittaukseen. Tarkkuus lisääntyi, eikä kappaleita tarvitse enää siirrellä mittausta varten. Sen sijaan mittalaitteet liikkuvat.
Componentalla on valamistöistä ammennettavanaan pitkät perinteet. Yrityksen juuret ulottuvat vuoteen 1918, jolloin Matti Lehtonen perusti Helsinkiin Rauta- ja metallivalimo Suomi -nimisen valimon.
Noista päivistä on kuljettu pitkä matka, nykyisin kansainvälinen Componenta-konserni on suurimpia valuratkaisujen toimittajia koko Euroopan alueella.
Yritys valaa, takoo ja koneistaa komponentteja paitsi Suomessa, Turkissa, Hollannissa sekä Ruotsissa, ja asiakkaat ovat usein kookkaita, kansain-
välisesti toimijoita eri teollisuuden alueilta. Yritys palvelee ratkaisuillaan mm. kulkuneuvojen valmistajia.
Tänä päivänä Componenta on pörssiyritys, yrityksen johto on yhä perustajasuvun käsissä. Componenta työllistää eri puolilla Eurooppaa noin 4400 henkilöä. Liikevaihtoa se teki vuonna 2013 noin 511 miljoonaa euroa.
Kookkaita kappaleita Suomessa Componenta valaa nyt Pietarsaaressa, Porissa, Karkkilassa ja Iisalmessa. Pietarsaaren valimo kuitenkin lopettaa toimintansa tänä kesänä ja toinen sen pystykaavauslinjoista siirretään Poriin. Yksiköt ovat profiloituneet käsiteltyjen kappaleiden koon ja valamiseen käytettyjen materi-tussa Iisalmen yksikössä valut tehdään käsinkaavauksena hiekkamuotteihin, ja kappaleiden paino voi kohota aina 5500 kg:aan saakka. Noin kolmannes tuotannosta on harmaata rautaa, loput eri GJS-laatuja.
Työt ovat usein yksittäiskappaleita, enimmillään sarjakoot ovat vuosittain muutaman sadan kappaleen kokoisia.
”Tyypillisiä valmistamiamme ja käsittelemiämme kappaleita ovat mm. vaihteistokotelot ja vaikkapa laivadieselien osat. Töissä Iisalmessa on nyt noin 120 henkilöä”, kertoo laatupäällikkö Mikko Koljonen Componentan Iisalmen yksiköstä.
Iisalmessa yritys on toiminut vuodesta 1975 lähtien. ”Tasavallan presidentti Urho Kekkonen kävi tuolloin vihkimässä Helsingistä tänne siirtyneen tehtaan tuotantoon. Sittemmin yksikköä on laajennettu useita kertoja”, kertoo Mikko Koljonen.
Olennaista helpotusta mittauksiin Valujen valmistus on taativaa työtä, missä myös dimensiomittauksia tarvitaan useammassakin vaiheessa. Iisalmessa mittauksia tehdään
niin valumallien vastaanottotarkistukseen kuin valujen jälkikäsittelyynkin liittyen.
Mittaukset on yksikössä tehty aiemmin joko perinteisin menetelmin, mittakäsivarrella tai ostamalla mittauspalveluja ulkoisesti, mutta viime vuoden lopulla Iisalmessa siirryttiin mittaustöissä kertaheitolla uuteen aikaan.
Monimutkaisten ja aikaa vievien toimintojen sijaan mittaustyöt yksikössä tapahtuvat nyt langattomalla Metronor Solo 3D-kameramittausjärjestelmällä. Metronor on norjalainen mittalaitevalmistaja, mikä on valmistanut mittalaitteita vuodesta 1989 lähtien, nykyisin useana ratkaisuna erityyppisiin mittaustarkoituksiin.
Järjestelmässä mittaukset tehdään useasta pisteestä hiilikuituisen mittauskynän avulla. Mittaushetkellä järjestelmän kamera tietää mittauskynässä olevan mittakärjen tarkan sijainnin 3D-avaruudessa ja välittää koordinaatit tietokoneelle analysointia ja vertailua varten
Laitteet mahdollistavat muodoiltaan vaativien kappaleiden mittaamisen helpolla ja joustavalla tavalla yhdestä asemasta.
Myös kooltaan kappaleet voivat olla todella pitkiä, pituudeltaan jopa useiden kymmenien metrien mittaisia. Suomessa ja Baltiassa Metronorin tuotteita edustaa Vossi Group Oy.
Yksinkertaisuus, liikuteltavuus, tarkkuus Mikko Koljosen mukaan Iisalmessa päädyttiin Metronorin laitteisiin vertailun jälkeen.
”Vertailimme vaihtoehtoja, ja totesimme, että ratkaisuilla on omat etunsa. Meidän osaltamme päätös kallistui teemoihin yksinkertaisuus, liikuteltavuus ja tarkkuus. Iso asia oli mm. se, että laite ei tarvitse ympärilleen erillistä tilaa, vaan mittaus voidaan tehdä kappaletta erikseen liikuttelematta samassa tilassa kuin muukin tarkastus. Näin säästyimme lisäinvestoinneilta”, Koljonen kertoo.
”Järjestelmän tarkkuus sinänsä on tarkoituksiimme huippuluokkaa, kalibrointitarkkuus meillä on kuusi sadasosaa. Lisäksi saadun tiedon yksiselitteisyys mahdollistaa osaltaan
aiempaa joustavamman datan käsittelyn”, kertoo Koljonen.
Koljosen mukaan ison edun Iisalmessa järjestelmä on tuonut varsinkin mallien vastaanottotarkastuksiin liittyen. ”Valumalli on aina hieman erilainen kuin valmiskappale, ja tarkastelussa tulosten vertailu on aiemmin ollut työlästä puuhaa. Tässä asiassa uusi järjestelmä helpottaa nyt elämäämme olennaisesti”, Mikko Koljonen toteaa.
Julkaistu Konekuriiri 5/2014