Muodon vuoksi
Maaseudun Kone Oy valmistaa Valtra traktoreiden turvaohjaamoita noin 10 000 kappaleen vuosivolyymilla. Pitkä ja vahva side sopimusvalmistajana yhteen päämieheen vaatii jatkuvaa tuotannon kehittämistä kilpailukykyisen tuotannon varmistamiseksi. Kauhavalaisyrityksen viimeisimpiin merkittäviin investointeihin kuuluu teräsprofiilien taivutukseen ja jälkikäsittelyyn kesällä 2011 tuotantoon saatu automaattisolu, jonka yhtenä keskeisenä koneena toimii J.Neu Nissin NSB090 vapaataivutuskone.
Maaseudun Koneen ja nykyään AGCO-konserniin kuuluvan Suolahden Valtra-tehtaan yhtäjaksoinen kumppanuus täyttää ensi vuonna 50 vuotta. Tänä päivänä yhteistyön hedelmänä Maaseudun Kone toimittaa turvaohjaamot Valtralle täysin varusteltuina ja asennusvalmiina. Vuosien saatossa konserniyhtiö MSK Groupin osana toimiva yritys on toimittanut myös metsäkonevalmistaja Ponsselle ohjaamorunkoja, mutta tätä nykyä tuotanto keskittyy ainoastaan Valtran ohjaamoihin.
Reagointikykyä
Maaseudun Koneen tuotanto perustuu massaräätälöintiin. Perusmallit ohjaamoille ovat samoja, mutta valmistuslinjalla peräkkäisten ohjaamojen varustelutaso voi vaihdella suuresti. – Jono-ohjattu tuotantomme toimii yhden päivän ennakolla Valtraan nähden. Tuon puskurin turvin tuotantomme pitää kyetä reagoimaan päämiehemme tarpeisiin. Oman joustavaksi hiotun tuotantomme lisäksi vaaditaan täydellistä alihankintaketjun hallintaa, kertoo toimitusjohtaja Timo Lehtioja.
Avainsanana turvallisuus
Traktoreiden ohjaamoiden turvallisuusvaatimukset ovat korkeat, siksi puhutaankin turvaohjaamoista. – Ohjaamojen turvallisuus perustuu pääosin profiiliputkista ja levyosista koostuvaan hitsattuun runkoon, joka täyttää viranomaisvaatimukset ja on läpäissyt lujuustestit hyväksytysti. Turvaohjaamojen hitsaus on yksi ydinprosesseistamme, ja sitä tukeaksemme halusimme viedä myös runkoprofiilien valmistuksen aivan uudelle tasolle.
Uusi filosofia
Automaattisella putkentaivutussolulla valmistettavat ohjaamon runkoprofiilit taivutettiin aiemmin prässäämällä alihankkijan toimesta. – Lähdimme suunnittelemaan uutta solua aivan uudenlaisen filosofian johdattelemana. Prässäämällä profiilia muotoiltaessa ongelmaksi muodostuu takaisinjousto. Ohjelmoitavalla taivutuskoneella tämä takaisinjousto on helpommin hallittavissa, valaisee projektipäällikkö Jyri Tuomaala.
J.Neu mahdollisti 3D-muodot
Automaattisen putkentaivutussolun hankintaprosessiin alettiin etsiä ratkaisuja jo vuoden 2008 TUBE-messuilla.
– Turvaohjaamot valmistetaan poikkileikkaukseltaan monimuotoisista profiileista, joiden taivuttaminen on erittäin haastavaa. Automaattisolun suunnittelussa merkittävässä asemassa oli oikean taivutuskoneen ja -teknologian löytäminen. Vossi etsi hankintaprosessin aikana tähän aktiivisesti ratkaisua ja J.Neu Nissin NSB090 vapaataivutuskone pystyi vaaditut kriteerit täyttämään. Mikäli emme olisi soluun sopivaa taivutuskonetta löytäneet, olisi tiettyjen ohjaamomallien konstruktiota pitänyt yksinkertaistaa. Onneksi näin ei tarvinnut toimia, sillä J.Neu mahdollisti kahteen suuntaan kaarevat muodot, sanoo Lehtioja.
Automaattisolu säästää hanskapareja
Automaattiseen putkentaivutussoluun tuodaan esisahattu aihio, joka ensiksi taivutetaan. Tämän jälkeen profiiliputken päät sahataan oikeisiin kulmiin. Mittauksen jälkeen profiilit rei´itetään joko plasmalla tai koneistamalla. Ennen lavausta putkien päät vielä harjataan. Solusta valmiit profiilit jatkavat matkaansa kohti hitsaamoa. Koko prosessi tapahtuu siis täysin automaattisesti ilman siihen vaadittavia käsipareja.
– Putkentaivutussolu on täyttänyt siihen osoitetut alkuodotukset, joista keskeisimpiä olivat tehokkuus, käytettävyys ja laatu. Noin kahden miljoonan euron investointi on yksi osa laajoista tuotannonkehitystoimista, jotka olemme toteuttaneet viimeisten vuosien aikana. Aikaisemmat automatisointihankkeet olemme toteuttaneet hitsaamossa. Tämän vuoden aikana jatkamme toimia sisäisen logistiikan ja linjakokoonpanon kehittämiseksi, kertoo Lehtioja.
– Osana tehtaan kehittämistoimia parannamme myös informaatiovirran kulkua. Valmistuksenohjauksen lisäksi kehitämme koneiden tehokkuusseurantaa, kiteyttää Tuomaala.
Tavoitteena valmistuksen säilyminen Suomessa
– Haluamme osaltamme vaikuttaa siihen, että traktorinvalmistus pysyy ja kehittyy Suomessa. Turvaohjaamoiden valmistajana olemme merkittävä lenkki asiakkaamme tuotantoketjussa. Läheinen sijainti, joustavuus ja kyky reagoida nopeasti asiakkaan vaatimuksiin ovat tärkeimpiä kilpailuetujamme. Kansainvälisessä kilpailussa pärjätäksemme työn tuottavuuden parantaminen on keskeisessä asemassa.
– Teemme jatkuvasti töitä kilpailukykymme ylläpitämiseksi. Tämä vaatii kauaskatseista tuotannon kehittämistä ja osaavan henkilökunnan kouluttamista. Tulemme panostamaan tuotantoautomaatioon myös tulevaisuudessa, kiteyttää Lehtioja.