Huikea kasvutarina
Uusi lehti kääntyi yli 70-vuotiaan Lankapaja Oy:n historiassa vuonna 1985, kun yritys siirtyi Kari Timgrenin komentoon. Liikevaihto on Timgrenin aikakaudella 50-kertaistunut. Jatkuva uudistuminen ja siihen kuuluvat investoinnit ovat näytelleet merkittävää osaa tässä kasvutarinassa. Lankapajan viimeisimpiin aseisiin kiristyvässä kilpailussa kuuluvat Biglia B565 YS sorvauskeskus ja Baykal 3108×150 CNC-särmäyskone.
– Myymme valmistuskapasiteettia metallituotteille One-Stop-Shop -ajatuksella. Konseptin mukaan tarjoamme kaikki palvelut saman katon alta. Prosessissamme työ ensin tuotteistetaan, jonka jälkeen se ohjataan ohutlevy-, kalusteputki- ja teräslankayksiköiden kautta hitsausosastolle liitettäväksi. Maalauslinjoilla suoritetaan pintakäsittely ja logistiikkaosastolla valmiille tuotteelle tehdään pakkaus- ja lähetystoiminnot. Kaikkea tätä ohjaa meille räätälöity ERP (tuotannonohjausjärjestelmä), kuvaa Lankapaja Oy:n toimintaa toimitusjohtaja Kari Timgren.
Baykal edullisempi ja laadukkaampi
Lankapajalla on käytössään iso arsenaali särmäyskoneita. – Baykal oli edullisempi kuin aiemmat käytössämme olevat ranskalais-japanilaiset koneet. Täytyy myöntää, että hieman mietitytti kuinka luotettava halvempi särmäyskone olisi. Huoli osoittautui turhaksi. Baykal on viiden käyttövuotensa aikana osoittautunut luotettavammaksi kuin kilpailijansa. Baykal on kaikin puolin laadukas kone.
ERP kertoo
Lankapaja käsittelee vuosittain 2000 tonnia teräslankaa ja 4000 tonnia ohutlevyä. Tuotanto on suurilta osin sopimusvalmistusta teollisuuden eri osa-alueilla, joka on hyvin aikataulukriittistä.
– Taantuma antoi meille mahdollisuuden tarkistaa toimintatapojamme. Emme olleet tyytyväisiä lamaa edeltävään toimitusvarmuuteemme. Ajattelimme prosessin uudelleen, käänteisesti. Lähtökohdaksi asetettiin valmiin tuotteen toimituspäivä, milloin se pitää maalata, milloin särmätä jne. Tänään tehdään se, mitä huomenna toimitetaan. Ratkaisuksi rakennettiin ERP-järjestelmä, joka ohjaa tänä päivänä kaikkea tuotantoamme. Tällä tavoin keräsimme “lattialta” 800 tuhatta euroa ja toimitusvarmuutemme parani lukemiin 99,8 %, yhden merkittävän asiakkaamme raportoimana, kertoo Timgren.
Epähierarkkinen toimintatapa
Lankapaja työllistää noin 120 henkilöä. Toimihenkilöitä tästä joukkueesta on vain seitsemän. Toimihenkilöiden määrä on poikkeuksellisen alhainen, kun ottaa huomioon, että mm. kirjanpitoa myöten kaikki tehdään omin voimin. – Tehokas organisaatio on yksi kilpailuvalteistamme. Alhainen toimihenkilömäärä on saavutettu antamalla vastuuta ja tukea työntekijöille. Toki työntekijöiden joukossa on tiiminvetäjiä, muuta sekin on hyvin epähierarkkista. Suuri merkitys tässäkin kohtaa on ERP:llä, jota ilman meillä olisi 40 toimihenkilöä, arvioi Timgren.
“Talonpoikaisjärjen käyttö tärkeää”
– Huomasimme, ettemme olleet riittävän suuri asiakas alihankkijoillemme sorvatuissa osissa ja ohutlevytöissä. Tämän takia teemme kaikki nämä työvaiheet omassa tuotannossamme. Jos volyymi kasvaa riittävän suureksi, toiminnat voidaan järjestää kannattavasti itse. Tässäkin kohdassa talonpoikaisjärjen käyttö on tärkeää, valistaa Timgren.
Paras tekniikka elinehto
Lankapaja tarjoaa kapasiteettia siellä missä asiakkaan ei kannata itse investoida tekemiseen.
– Kilpailu on kovaa, mutta niin sen pitääkin olla. Kilpailu pitää vireänä. Asiakas maksaa vain tehdyistä sekunneista. Tämän vuoksi kaikki täytyy tehdä viimeisimmällä tekniikalla. Suomessa ei ole varaa tehdä alkeellisilla vanhoilla koneilla. Meidän täytyy käyttää parasta saatavilla olevaa tekniikkaa ja tehdä tuote oikein. Täytyy uusiutua koko ajan ja laittaa itsensä likoon.
Lankapajan viimeisimpiä investointeja huipputekniikkaan ovat mm. Biglia B565 YS sorvauskeskus ja Baykal 3108×150 CNC-särmäyskone.
Biglialla eroon sormenjäljistä
– Halusimme automaattisorvin suurelta valmistajalta, jolla on katu-uskottavuutta. Käsityksemme Bigliasta osoittautui oikeaksi. Kone on erittäin jäykkä-runkoinen, hämmästyttävän tarkka ja siitä löytyy sopivasti haluamiamme ominaisuuksia. Sormenjäljet vähenivät Biglian myötä, tuote valmistuu nopeasti ja varmasti, kerralla valmiiksi. Biglia tarjosi nämä kaikki ominaisuudet varsin järkevään hintaan ja kone on toiminut täysin moitteettomasti, kehuu Timgren.
Elinkaaripalveluiden merkitys kasvaa
Timgren painottaa elinkaaripalveluiden merkitystä konekaupassa. – Toimintamme on erittäin aikataulukriittistä. Näemme eteenpäin 2 – 3 viikkoa ja tuotanto pyörii kolmessa vuorossa. Tämän vuoksi koneiden on toimittava. Mikäli jotain ongelmia niihin tulee, meillä ei ole aikaa korjata. Siksi on tärkeää, että konetoimittajalla on toimivat elinkaaripalvelut, niin kuin Vossilla on. Täytyy myös kehua Vossin konetoimituksia, jotka ovat onnistuneet moitteettomasti.