Asiakastarina

Tikka Spikes Oy


LISÄTEHOJA NASTANVALMISTUKSEEN SUURNOPEUSVIISIAKSELILLA – EXERON-KONEISTUSKESKUS NOPEUTTAA TUOTANTOA TIKKA SPIKESILLA

Tikka Spikes Oy vastaa tuotannon kehitystarpeisiin uudistamalla valmistusprosessejaan Tikkakoskella. Dynaamisilla lineaarimoottoreilla sekä värinättömällä ja lämpöstabiililla gantry-polymeeribetonirungolla varustettu 5-akselinen Exeron HSC MP7/5 -suurnopeuskoneistuskeskus on talon uusin investointi tuottavuuteen nastatuotannon työkalunvalmistuksessa.

Tikkakoski tunnetaan meillä paikkakuntana monista yhteyksistä, ja nastojen valmistus on yhteyksistä ilman muuta yksi.

Nastoja on tehty Tikkakoskella kauan, itse asiassa maailman ensimmäiset teollisesti tuotetut liukuesteet on valmistettu tikkakoskelaisen Tikka Spikesin tuotemerkillä jo vuonna 1959.

Nykyisin pohjoisen olosuhteet tunteva Tikka Spikes on yksi kolmesta keskeisestä nastavalmistajasta maailmassa.

– Olemme osa Continental-konsernia, ja teemme nastat kaikkiin oman konsernimme talvirenkaisiin. Sen lisäksi palvelemme muita alan toimijoita. Continentalin osuus on tuotannostamme noin viidennes, kertoo toimitusjohtaja Juha Rautiainen.

Uusi kone siirtää aiempia pitkiä valmistusketjuja yhdelle koneelle, mikä tuo tuotantoon tehokkuutta ja reaktionopeutta. Myös monikoneajo ja miehittämätön tuotanto ovat mahdollisia, kertovat Tikka Spikesin Juha Rautiainen (oikealla) ja Timo Pasonen.

Uusi kone siirtää aiempia pitkiä valmistusketjuja yhdelle koneelle, mikä tuo tuotantoon tehokkuutta ja reaktionopeutta. Myös monikoneajo ja miehittämätön tuotanto ovat mahdollisia, kertovat Tikka Spikesin Juha Rautiainen (oikealla) ja Timo Pasonen.

Teknologiamuutos työkalunvalmistukseen

Tikka Spikes työllistää 70 henkilöä ja nastojen käyttökohteet ovat monet.

– Suurin osa nastoista menee henkilöautoihin ja pakettiautoihin sekä raskaan kaluston tarpeisiin.

Hallinnoimme koko valmistusketjua suunnittelusta valmistukseen. Siten kokonaisuus pysyy omassa hallinnassamme ja laatu korkeana.

Nastamateriaalit ovat alumiinia ja terästä, muoviakin. Raskaalle kalustolle toimitaan omia erikoisnastojaan, joissa kovametallisydän on juotettu kuparijuotoksella yhteen teräsrungon kanssa. Nastarungot tehdään kylmämuovaamalla, sydän kovametallijauheesta puristamalla.

Työ on tarkkuustyötä, mikä vaatii paljon myös tuotannon työkaluilta.

– Nastoille asetetut nykyvaatimukset ja tarkkuustoleranssit ovat hyvin tiukat ja työkaluja tarvitaan lukumääräisesti paljon. Pienetkin muutokset nastojen koossa tai muodossa vaativat omat työkalunsa.

Hiljattain Tikka Spikes haki lisää tehoja tähän toiminnassaan kriittiseen työkalunvalmistukseensa 5-akselisen koneistusteknologian myötä.

– Uuden teknologian etu on, että sen myötä pystymme korvaamaan kipinätyöstöä, manuaalihiomavaiheita ja siten pitkiä valmistusketjuja yhdellä koneella, mikä tuo tuotantoon vanhempaan teknologiaan verraten tehokkuutta ja reaktionopeutta. Myös monikoneajo ja miehittämätön tuotanto ovat mahdollisia.” 

– Kun viime vuosina on runsaasti myös kokeneita työkalunvalmistajia eläköitynyt, teknologiamuutos korvaa myös tätä kapasiteettia. Huippuosaaminen pysyy arvomaailmamme kovassa ytimessä, mutta menetelmät muuttuvat”, kertoo työkaluosaston tuotantopäällikkö Timo Pasonen.

Uusi 5-akselinen lineaarimoottoreilla ja polymeeribetonirungolla varustettu saksalainen Exeron HSC MP7/5 suurnopeuskoneistuskeskus tarjoaa huippudynaamisuutta sekä -pinnanlaatua työkaluvalmistukseen Tikka Spikesilla. Koneistajana Mikko Aalto.

Uusi 5-akselinen lineaarimoottoreilla ja polymeeribetonirungolla varustettu saksalainen Exeron HSC MP7/5 suurnopeuskoneistuskeskus tarjoaa huippudynaamisuutta sekä -pinnanlaatua työkaluvalmistukseen Tikka Spikesilla. Koneistajana Mikko Aalto.

Koneessa X/Y/Z-akseliliikkeet ovat 730 x 340 x 400 mm, B kääntyy ±105°, C 360°, ja maksimipaino työalueelle on 60 kg.

Koneessa X/Y/Z-akseliliikkeet ovat 730 x 340 x 400 mm, B kääntyy ±105°, C 360°, ja maksimipaino työalueelle on 60 kg.

Äärimmäistä dynaamisuutta ja pinnanlaatua

Tikan uusi kone edustaa meillä harvinaisemman konevalmistajan osaamista.

Kyseessä on Exeronin 5-akselinen suurnopeuskoneistuskeskus HSC MP7/5, joka on varustettu integroidulla 36-paikkaisella palettiautomaatiolla.

Exeron on saksalainen konevalmistaja, mikä tunnetaan markkinoilla alkuaan kipinätyöstön ratkaisujen toimittajana. Suurnopeuskoneistuskeskukset tulivat yrityksen tuotepalettiin vuonna 2005 DIGMA-yrityskaupan myötä ja se valmistaa niitä sekä 3- että 5-akselisina.

Tikka Spikesin 5-akselinen keskus on Suomessa ensimmäinen kaltaisensa, maahantuoja on Vossi Group Oy.

– Valinta tapahtui tarkan valintaprosessin ja tehdastestien jälkeen. Kone on meille sekä kokoluokaltaan että ominaisuuksiltaan sopiva. Lisäksi tehtaan palveluasenne vakuutti koko prosessin ajan, Pasonen taustoittaa.

Koneessa X/Y/Z-akseliliikkeet ovat 730 x 250 x 400 mm, B kääntyy ±105°, C 360°, ja maksimi kappalepaino työalueelle on 60 kg. Koneessa on ultrajäykkä gantry-runkorakenne äärimmäisen hyvin värinävaimentavasta ja lämpöstabiilista polymeeribetonista.

Lisäksi koneen lineaarisuorakäytöt ovat vesijäähdytteiset sekä myös muiden primääri- ja sekundäärikomponenttien jäähdytys on viety erittäin korkealle tasolle huipputarkkuuden aikaansaamiseksi.

Tarkkaan ja ääridynaamiseen työstöön suunnitellussa koneessa kara pyörii max. 42 000 1/min ja koneen lineaarimoottorit vauhdittavat X/Y/Z akselien pikaliikkeet 40 metriin minuutissa. Miehittämättömän ajon mahdollistamiseksi kompaktissa koneessa on sisäänrakennettu paletinvaihtojärjestelmä, johon on saatavissa vaihtoehtoisesti joko 36 x EROWA ITS50 tai 18 x EROWA ITS115 tai ITS148 palettia.

Koneeseen on valittavissa kokoluokaltaan kolmesta HSK-E40-työkalumakasiinista.

Tikka Spikesilla koneen yhteyteen valittiin niistä kookkain vaihtoehto eli 90 työkalun makasiini, jotta makasiinissa on riittävästi työkaluja miehittämättömään ajoon. Konetta ohjataan Heidenhain TNC 640 -ohjauksella.

– Meille 5-akselisuus on uutta teknologiaa, mutta osaaminen ja uuden teknologian hyödyt lisääntyvät uuden koneen myötä tästä askel askeleelta. Koneen mahdollistama tuotannon tehokkuus on keskeistä alan muutoksiin vastaamisessa. Muutoksen tuulet puhaltavat rengasalalla parhaillaan voimakkaina niin jatkuvan teknisen kehityksen, muutosten kuin nykyisten globaalien kriisienkin seurauksena ja nastavalmistus on toki hyvin kiinteä osa kokonaispalettia. Uudistuminen mahdollistaa osaltaan, että pysymme kehityksessä mukana, kertoo Juha Rautiainen.

Julkaistu Konekuriiri 9/2022

Lisätiedot:

Tikka Spikes Oy
Continental-konsernia
Nastavalmistaja
Tikkakoski, Jyväskylä
Liikevaihto 18,99 miljoonaa euroa (2021)
Henkilöstö: 70

Exeronin HSC-suurnopeustyöstökeskuksista:

Vossi Group Oy
puh. 010 8200 500
www.vossi.fi/exeron

Miehittämättömän ajon mahdollistamiseksi kompaktissa Exeron HSC MP7/5 suurnopeusviisiakselissa on sisäänrakennettu paletinvaihtojärjestelmä, johon on saatavissa vaihtoehtoisesti joko 36 x EROWA ITS50 tai 18 x EROWA ITS115 tai ITS148 palettia.

Miehittämättömän ajon mahdollistamiseksi kompaktissa Exeron HSC MP7/5 suurnopeusviisiakselissa on sisäänrakennettu paletinvaihtojärjestelmä, johon on saatavissa vaihtoehtoisesti joko 36 x EROWA ITS50 tai 18 x EROWA ITS115 tai ITS148 palettia.


Videot

Jaa sivu:
Ota yhteyttä

 

MYYNTI
010 8200 500

Tarjouspyyntö

HUOLTO
010 8200 530

Huoltotilaus

VARAOSAT
010 8200 540

Varaosatilaus